Pressmeddelande: Joel Alme uppträder på konferens för unga drogförebyggare i Falkenberg

I Falkenberg arrangeras den 13-15 april den största nationella drogförebyggande konferensen för unga. Arrangör är organisationen Unga Drogförebyggare som firar sitt 10-års jubileum med en konsert av Joel Alme och en konferens på temat narkotika.

Unga Drogförebyggare är en rikstäckande ungdomsorganisation som i år tillsammans med Länsstyrelsen i Halland arrangerar sin årliga Ungdomskonferens i Falkenberg. Deltagarna på konferensen är mellan 14-19 år och arbetar lokalt med att arrangera drogfria aktiviteter och driva frågor för drogfrihet.

På årets konferens kommer organisationens 10-årsjubileum att firas och på lördagskvällen arrangeras en jubileumsgala där artisten Joel Alme kommer att uppträda. Joel kommer spela låtar från sitt album ”Flyktligan” där vi får följa med Joel när han återvänder till sin uppväxt som präglades av alkohol och missbruk.

– Vi är otroligt stolta över att Joel Alme kommer för att fira vårt 10-års jubileum, säger Förbundsordförande Marcus Nilsson. Vi tror precissom Joel att den starkaste drivkraften för att må bra och för att ta rätt beslut är faktorer som bra relationer, framtidstro och självkänsla. Därför fokuserar allt vårt arbete på friskfaktorer och att stärka ungas framtidstro!

I år har konferensen är särskilt tema på narkotika och föreläsare från Svenska narkotikapolisförening och KTH är inbjudna för att föreläsa. Deltagarna kommer få utbyta erfarenheter, få ny kunskap och diskutera narkotikans påverkan på samhälle och individ. En workshop om retorik är också på schemat där deltagarna få lära sig argumentera för drogfrihet. I samband med konferensen genomförs organisationens årsmöte där bland annat ett nytt Tobakspolitiskt program kommer antas och en ny Förbundsstyrelse att väljas. Ungdomskonferensen lockar i år femtio unga deltagare som reser till konferensen från hela Sverige.

Lisa Klefbom, Generalsekreterare, Unga Drogförebyggare

lisa.klefbom@ungadrogforebyggare.se, 070–7421035